سیستم های پیشنهاددهنده زیرمجموعه ای از سیستم های تصمیم یار می باشند که توانایی تحلیل رفتارهای گذشته و ارائه توصیه هایی برای مسائل جاری را دارا هستند؛ به زبان ساده تر، در سیستم های پیشنهاددهنده تلاش بر این است تا با حدس زدن شیوه تفکر کاربر به کمک اطلاعاتی که از شیوه رفتار وی یا کاربران مشابه وی و نظرات آنها داریم به وی مناسب ترین و نزدیک ترین کالا به سلیقه او را پیشنهاد کنیم. این سیستم ها در حقیقت، همان فرآیندی را که ما در زندگی روزمره خود به کار می بریم، شبیه سازی کرده، به صورت خودکار اجرا می کنند
توصیه هایی که از سوی سیستم های پیشنهاددهنده ارائه می شوند، به طور کلی، می توانند دو نتیجه در برداشته باشند:
کاربر را در اخذ تصمیم یاری می کنند؛ مثلاً پیشنهاد می دهد که از میان چندین گزینه پیش رو، کدام بهتر است و آن را انتخاب کند.
موجب افزایش آگاهی کاربر، در زمینه مورد علاقه وی می شود؛ مثلاً هنگام ارائه توصیه به کاربر، موجب می شود تا وی با اقلام و اشیای جدیدی که پیش از این آنها را نمی شناخته، آشنا شود.
زمانی که کاربران با انبوهی از اطلاعات و آیتم ها مواجه باشند، سیستم پیشنهاددهنده باید پیشنهادهای خود را با در نظر گرفتن موارد زیر، به کاربر ارائه دهد:
نیاز کاربر؛
دانش سیستم در مورد کاربر؛
سابقه فعالیت های کاربر.
پالایش مشارکتی
پالایش بر اساس محتوا
پالایش بر اساس شبکه های اجتماعی
پالایش بر اساس دانش
با کلیک روی گزینه «پیشنهاد دیگران»، فهرستی از مقالات به کاربر پیشنهاد داده خواهد شد. این گزینه، بر اساس الگوریتم پالایش گروهی عمل می کند و پیشنهادهای آن بر اساس مشاهده سایر کاربران است. در واقع، ابتدا کاربرانی که این مقاله را مشاهده کرده اند، مشخص می شوند و سپس، مقالاتی به کاربر هدف پیشنهاد می شود که توسط کاربران مشاهده شده است؛ اما تاکنون توسط کاربر هدف مشاهده نشده است. در تصویر شماره 1، نمایی از این قابلیت به نمایش در آمده است.
با کلیک روی گزینه «مقالات مرتبط» فهرستی از مقالات به کاربر پیشنهاد داده خواهد شد که این گزینه، بر اساس الگوریتم پالایش بر اساس محتوا عمل می کند. به طور کلی، این گزینه پیشنهادهایی را ارائه می کند که از نظر محتوایی، به مقاله مورد نظر ما مرتبط می باشد. در واقع، ابتدا به مقاله ای که فرد انتخاب کرده است، توجه می شود و سپس مقالاتی که شباهت بیشتری از نظر محتوا با مقاله انتخابی دارند، به وی پیشنهاد داده خواهد شد
برای مشاهده عملکرد این سیستم، کافی است کاربر پس از ورود به پایگاه، در نوار بالای صفحه اصلی پایگاه، روی نام خودش کلیک کند و مطابق تصویر شماره 3، گزینه مقالات پیشنهادی را انتخاب کند. با انتخاب این گزینه، صفحه ای نمایش داده می شود که در آن بر اساس رفتار کاربر پیشنهادهایی ارائه خواهد شد. به علت اینکه سابقه ای از کاربر تازه عضوشده در اختیار نیست، این سیستم در ابتدای عضویت کاربر پیشنهادی به وی ارائه نمی کند؛ اما به مرور زمان و با فعالیت کاربر در پایگاه و ایجاد سابقه ای از بازدیدهای وی، به تدریج پیشنهادهایی برای کاربر ایجاد می گردد.
تأسیس آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی دیجیتال با تأکید بر نگاه برونسازمانی، گام جدیدی برای همافزایی حداکثری با دانشگاهها، پژوهشگاهها و افراد فعال در حوزه پردازش هوشمند محتوای اسلامی است.
قم – بلوار امین – خیابان جمهوری اسلامی – ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
صندوق پستی 3857 – 37185
تلفن : 32120212 – 025
دورنگار: 32936294 – 025
رایانامه: info [at] ai.inoor.ir