اخبار

سیستم توصیه‌گر مقالات در پایگاه نورمگز راه‌اندازی شد

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

به گزارش نورسافت، مهندس بشری موحد، توسعه دهنده پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در گفتگویی از راه‌اندازی سیستم ارزشمند توصیه‌گر مقالات در پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) خبر داد و افزود: امروزه به علت رشد روزافزون حجم عظیمی از اطلاعات در اینترنت، نیاز به سیستم‌هایی وجود دارد تا بتوانند مناسب‌ترین محتوا را به کاربر توصیه کنند؛ سیستم‌هایی که این وظیفه را انجام می‌دهند سیستم‌های توصیه گرنامیده می شوند.

مهندس محمد حسن بشری موحد در توضیح این سیستم بیان داشت: سیستم‌های توصیه‌گر با الگوریتم‌ها و روش‌های خاصی سعی می‌کنند که مناسب‌ترین محتوا را شناسایی کرده و نزدیکترین آن‌ها به سلیقه کاربر را به وی پیشنهاد کنند که معمولاً به یکی از سه صورت پالایش گروهی (Collaborative Filtering)، مبتنی بر محتوا (Content-Based) یا رهیافت شخصیت محور (Personalized) به ارائه موارد پیشنهادی می‌پردازد.

توسعه دهنده پردازش هوشمند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با بیان این مطلب که هر سه مدل سیستم توصیه‌گر در پایگاه نورمگز ارائه شده است، توضیح داد: رهیافت‌های پالایش گروهی، مدلی ایجاد می‌کنند که این مدل بر اساس رفتار گذشته کاربر و نیز تصمیمات مشابهی که توسط کاربران دیگر گرفته شده است، شکل گرفته و سپس با استفاده از مدل ایجاد شده، آیتم‌هایی که ممکن است مورد علاقه‌ی کاربر باشد، معرفی می‌گردد. در این حالت در کنار هر مقاله لیستی از مقالات قرار می‌گیرد که بر اساس رفتار دیگر کاربران ساخته شده است. به این معنا که اگر کاربران متعدد علاوه بر مشاهده یا دریافت مقاله جاری مقالات دیگری را مشاهده یا دریافت کرده باشند بر اساس یک استقرای منطقی نتیجه گیری می‌شود که آن مقالات به لحاظ مفهومی با مقاله جاری مرتبط است.

وی همچنین در ارتباط با مدل دیگر سیستم توصیه‌گر مقاله در پایگاه نورمگز گفت : سیستم توصیه‌گر شخصیت محور که مدل دیگری از ارائه پیشنهاد مقاله هست نیز در پایگاه نومگز پیاده‌سازی شده که بر اساس تمایلات کاربر به مقالات خاص از شخصیت وی نتیجه می‌گیرد و لیستی از مقالات را به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

وی با اشاره به دقت و سرعت سیستم توصیه‌گر پیاده شده در پایگاه مجلات تخصصی نور نیز افزود: از خصوصیت‌های مهم این سیستم که با تلاش تیم فنی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) به سرانجام رسید، به‌روز شدن آنی و مداوم لیست پیشنهادی مقالات به کاربر می‌باشد که با توجه به حجم وسیع لاگ کاربران در پایگاه نورمگز، این مؤلفه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهندس بشری موحد افزود: با ارائه این مدل از سیستم توصیه‌گر در پایگاه نورمگز، به محض دریافت مقالۀ جدید توسط کاربر، لیست مقلات پیشنهادی به روز شده و با اعلام به کاربر، وی از از به روز شدن لیست مقالات پیشنهادی مطلع می نماید.

وی در ادامه با اشاره به قابلیت دیگری با عنوان مقالات مرتبط در پایگاه نورمگز نیز بیان داشت: این قابلیت که کار برنامه نویسی فراوانی بر روی آن انجام شده است، با استفاده از هوش مصنوعی به بررسی شباهت لفظی بین مقالات پرداخته و مقالاتی که این شباهت بین آن‌ها برقرار است را به یکدیگر متصل نموده و ذیل هر مقاله این لیست را به کاربر ارائه می‌کند، در نتیجه پژوهشگر ذیل هر مقاله با استفاده از این قابلیت به راحتی می‌تواند مقالاتی که به نحوی با محتوای مد نظر وی از لحاظ لفظی در ارتباط هستند را مشاهده و از آن‌ها استفاده نماید.

مهندس بشری موحد در پایان نسبت به اهمیت وجود سیستم توصیه‌گر در پایگاه نورمگز افزود: با توجه به حجم وسیع مقالات در این پایگاه، سیستم توصیه‌گر می‌تواند مکملی برای الگوریتم های جست و جو باشد و به پژوهشگران کمک کند تا مقالاتی را بیابند که ممکن بود خودشان نتوانند آنها از طریق جستجو در پایگاه پیدا کنند چرا که سیستم های توصیه‌گر با استفاده از الگوریتم های خاص خود، به طور جالبی داده های جدید را فهرست کرده که این مساله میتواند کمک شایانی به روند تکمیل پژوهش یک پژوهشگر کند.

0 0 رای ها
رأی دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه نظرات