اخبار

ارجاع هوشمند پاورقی‌ها در پایگاه نورلایب

ارجاع هوشمند پاورقی‌ها در پایگاه نورلایب
با تلاش مهندسان بخش پردازش هوشمند بیش از 4 میلیون ارجاع در پایگاه نورلایب به صورت هوشمند استخراج و در اختیار کاربران قرار گرفت.

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

با توجه به اینکه ارجاعات در یک کتاب به منابع دیگر معمولاً در پاورقی‌ها صورت می‌گیرد و مراجعه به آن‌ها توسط پژوهشگر علاوه بر زمانبر بودن، رویه مطالعه و پژوهش را نیز مختل می‌کند و از طرف دیگر امکان ارجاع‌دهی دستی با توجه به حجم بالای منابع وجود ندارد. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی پروژه لینک‌دهی پاورقی کتاب‌ها در پایگاه کتابخانه تخصصی نور (نورلایب) را به صورت هوشمند انجام داده است.

 

گفتنی است، با توجه به تنوع ارجاعات، نام کتاب، نویسنده و همچنین تنوع در چاپ کتاب‌ها، الگوریتم بدست آوردن این لینک‌ها به صورت ماشینی نیازمند سیستم پیچیده‌ای برای تحلیل پاورقی‌ها بود که این مهم با تلاش مهندسان بخش پردازش هوشمند با موفقیت انجام شد و با دقت قابل قبولی بیش از 4 میلیون ارجاع را در پایگاه کتابخانه تخصصی نور (نورلایب) به صورت خودکار و هوشمند استخراج و در اختیار کاربران قرار داد.

 

لازم به ذکر است، پاورقی‌های هوشمند نورلایب علاوه بر اعتبارسنجی، به منبع اصلی نیز متصل شده‌‌اند و با مراجعه کاربر به منبع، متن مورد نظر در کتاب اصلی به صورت متمایز نمایش داده می‌شود تا پژوهشگر بتواند قبل و بعد متن مورد پژوهش خود را نیز بررسی نماید.

0 0 رای ها
رأی دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
نمایش همه نظرات